|
Rola czytelnictwa w
rozwoju i kształtowaniu
osobowości dziecka.
Warunki życia współczesnej rodziny
sprawiają, że coraz mniej czasu rodzice i dzieci spędzają razem przy wspólnej
zabawie. Wydaje się, że w wielu rodzinach telewizor i komputer zastąpił jeden z
najbardziej cennych sposobów spędzania czasu, jakim jest czytanie dzieciom książek.
Czytelnictwo to ważna sfera w życiu dziecka, bowiem rozwija
wrażliwość estetyczną, wpływa na rozwój intelektualny, kształtuje wyobraźnię i
postawę twórczą, rozwija życie emocjonalne, ma doniosłe znaczenie w dziedzinie
wychowania społecznego. Czytanie podnosi nie tylko poziom rozwoju mowy,
ale również rozwoju procesów poznawczych, myślenia i strony emocjonalnej
osobowości. Dzieci są chłonnymi odbiorcami literatury i łatwo przejmują wzory zachowań od swoich
literackich ulubieńców
Książka
może spełniać ważną rolę w wychowaniu dziecka.
Z punktu widzenia psychologii
czytanie książek zaspokaja potrzeby: estetyczne, wzorów zachowań, utożsamiania się z bohaterem, informacji o
świecie zewnętrznym, kompensacji, rozrywki, akceptacji społecznej.
Baśnie
czy opowiadania, tak chętnie czytane i słuchane przez dzieci, spełniają ważne
zadania wychowawcze:
1)
rozwijają wrażliwość estetyczną, co
pozwala otworzyć się dziecku na wartości, które niesie ze sobą literatura.
2) wpływają na rozwój intelektualny. Baśnie czy
opowiadania mogą stać się pewnego rodzaju „schematem porządkującym”, poszerzają
możliwości poznania świata, doskonalą mowę (słownictwo, styl wypowiedzi, stronę
gramatyczną), kształcą myślenie (procesy porównywania, analizy i syntezy,
przyczyn i skutków) oraz ćwiczą pamięć i uwagę.
3) kształtują wyobraźnię i postawę twórczą dziecka, uruchamiając możliwości kreacyjne i interpretacyjne.
4) rozwijają życie emocjonalne, sferę uczuć, która ulega wzbogaceniu w kontakcie z książką. Dziecko przeżywa los wybranej postaci, bardzo mocno identyfikuje się z nią, co rozwija zdolności empatyczne, a także pozwala na interioryzację wartości prezentowanych przez ulubionego bohatera.
5) mają doniosłe znaczenie w
dziedzinie wychowania społecznego, ponieważ pozwalają zrozumieć innych ludzi i
zachodzące między nimi interakcje, a także sprzyjają procesowi utożsamiania z losami bohaterów.
Zaspokaja to potrzeby wzorów zachowań, poczucie więzi społecznej.
6)
nauczyciel może posłużyć się literaturą
w kształtowaniu więzi rodzinnych, ukazując odpowiednie przykłady miłości i
ciepła w relacjach między rodzicami i dziećmi.
Literatura
dla dzieci może też pełnić inne funkcje, np. ukazywać piękno ojczystego kraju,
wzbudzać zainteresowanie przyrodą, wzbogacać zabawy i zajęcia mające na celu
ukształtowanie pojęć związanych z nauką szkolną , kształcić podstawowe nawyki
czystości (np. mycie rąk przed jedzeniem). Jakie wartości wnosi książka w świat
dziecka zależy przede wszystkim od jej zawartości. Dobór tych wartości i
niosących je treści zależy z kolei od wieku i
zainteresowań czytelnika, a także od naszych zamierzeń wychowawczych.
Tak więc czytelnictwo ma wiele zalet – podnosi
poziom nie tylko rozwoju mowy, ale również poziom rozwoju procesów poznawczych,
myślenia i strony emocjonalnej osobowości. Poza tym dzięki czytelnictwu rozwija
się wrażliwość estetyczna dziecka, co pozwala mu otworzyć się na wartości,
które niesie ze sobą literatura. Czytanie książek wpływa na rozwój intelektualny, kształci
myślenie, ćwiczy pamięć i uwagę. Kształtuje również wyobraźnię i postawę
twórczą dziecka. A więc:
CZYTAJ DZIECKU 20 MINUT DZIENNIE - CODZIENNIE!