|
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W PRZYTYKU
Roczny plan pracy
Publiczne Przedszkole w
Przytyku
na rok szkolny 2024/2025
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2024 z dnia 26.08.2024r.
Zawartość
planu rocznego na rok szkolny 2024/2025
Spis treści
Wstęp......................................................................................................... 3
Podstawa prawna....................................................................................... 3
1. Cele priorytetowe
przedszkola na rok szkolny 2024/2025................... 4
2. Obszary
działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.......................................................................................... 5
2.1. Zadania
wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2023/2024………………………….5
2.2 Zadania
wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny
2024/2025……………………………………………………… ..7
3. Realizacja zadań wynikających
z działalności statutowej przedszkola.............................................................................................. 19
3.1 Udział dzieci i
nauczycieli w konkursach…………………………………………………………………………………………………………..19
3.2 Organizacja
imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych
………………………………………………………………………………………...19
3.3 Przydział zadań
i zajęć dodatkowych nauczycielom……………………………………………………………………………………………….20
3.4 Zespoły
zadaniowe nauczycieli…………………………………………………………………………………………………………………….21
3.5 Programy,
projekty, akcje realizowane w placówce ………………………………………………………………………………………………21
Roczny plan
pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
•
kierunki polityki oświatowej państwa określone
przez MEN na rok szkolny 2024/2025
•
treści podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz statutu przedszkola
•
treści zawarte w dopuszczonych do użytku i
przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
•
wnioski sformułowane na posiedzeniu rady
pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024
•
diagnozę potrzeb i zainteresowań
•
oczekiwania rodziców względem przedszkola
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na
rok 2024/2024
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań
wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji
publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z
12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Wnioski
wynikające z diagnozy pracy przedszkola |
Wnioski
wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki
oświatowej państwa na rok szkolny
2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
|
1.
Należy kontynuować diagnozę potrzeb dzieci i
na bieżąco dostosowywać metody pracy, indywidualizację w podejściu do dzieci
aby zrealizować podstawę programową wychowania przedszkolnego. 2.
Należy nadal prowadzić zajęcia otwarte dla
nauczycieli, by móc dzielić się wiedzą i doświadczeniem. 3.
Należy prowadzić urozmaicone ćwiczenia
ruchowe z użyciem różnorodnych sprzętów, zachęcać do codziennej aktywności
fizycznej 4.
Należy wykorzystywać technologię TIK podczas
zajęć 5.
Należy zachęcać nauczycieli młodszych stażem
do pracy z programami sporządzonymi samodzielnie. 6.
Należy kontynuować współpracę ze
środowiskiem lokalnym. 7.
Należy dbać o bezpieczeństwo dzieci,
przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu. Wdrożenie
i przestrzeganie zapisów „Polityki ochrony małoletnich” |
8.
Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie
zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku
aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 9.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej,
kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla
bezpieczeństwa i proobronna. 10. Wspieranie
dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów
i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości
edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 11. Wspieranie
rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym
uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy
informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie
przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności
opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej
Platformy Edukacyjnej. 12. Kształtowanie
myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania
przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności
matematycznych w kształceniu ogólnym. 13. Wspieranie
rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe
życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z
instytucjami regionalnymi. 14. Praca
z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka
polskiego jako języka obcego. |
Opracować
arkusze do monitorowania procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu
Opracować
arkusze do planowania wsparcia udzielanego przez specjalistów Arkusze
wypełniać konkretnymi, możliwymi do sprawdzenia informacjami i wnioskami.
W roku szkolnym
2024/2025 diagnozę pracy przedszkola przeprowadzić w zakresie wsparcia udzielanego dzieciom przez
nauczycieli grup oraz nauczycieli
specjalistów. |
1 Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy kontynuować
diagnozę potrzeb dzieci i na bieżąco dostosowywać metody pracy,
indywidualizację w podejściu do dzieci aby zrealizować podstawę programową
wychowania przedszkolnego.
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Przeprowadzenie obserwacji i diagnozy wstępnej a następnie wiosennej,
zwrócenie uwagi na treści i umiejętności wymagające ćwiczeń, utrwalenia;
dostosowanie metod i form pracy do możliwości dzieci |
cały rok szkolny |
nauczyciele Dyrektor przedszkola |
2 |
Prowadzenie obserwacji zajęć nauczycieli pod kątek dostosowywania
metod i form pracy do dzieci ze SPE |
cały rok szkolny |
dyrektor |
3 |
Przeprowadzenie szkolenia dla rady pedagogicznej o pracy z dziećmi ze
SPE |
rok szkolny |
wybrany nauczyciel |
2Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy nadal prowadzić
zajęcia otwarte dla nauczycieli, by móc dzielić się wiedzą i doświadczeniem.
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Prowadzenie zajęć otwartych , koleżeńskich dla nauczycieli |
cały rok szkolny |
nauczyciele
|
3Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy prowadzić
urozmaicone ćwiczenia ruchowe z użyciem różnorodnych sprzętów, zachęcać do
codziennej aktywności fizycznej
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Prowadzenie zabaw i zajęć ruchowych
każdego dnia |
cały rok szkolny |
nauczyciele
|
2 |
Pobyt na świeżym powietrzu w formie spaceru, zabaw w ogrodzie
przedszkolnym lub przy otwartym oknie ze względu na niekorzystne warunki
atmosferyczne |
cały rok szkolny |
nauczyciele |
3 |
Wykorzystanie podczas zabaw ruchowych różnorodnego sprzętu |
rok szkolny |
nauczyciele |
4Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy wykorzystywać
technologię TIK podczas zajęć
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Prowadzenie zajęć z użyciem TIK, naprawa tablic insteraktywnych |
cały rok szkolny |
nauczyciele, dyrektor
|
5Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy zachęcać
nauczycieli młodszych stażem do pracy z programami sporządzonymi
samodzielnie.
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Motywowanie nauczycieli do samodzielnego przygotowania programów rozwijających różne
umiejętności |
cały rok szkolny |
dyrektor
|
2 |
Pozytywne zaopiniowanie
programów sporządzonych samodzielnie
i innowacji na radzie pedagogicznej |
sierpień |
nauczyciele, dyrektor |
3 |
Realizacja programów sporządzonych samodzielnie i innowacji |
rok szkolny |
nauczyciele |
6Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy kontynuować
współpracę ze środowiskiem lokalnym |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Włączenie się w przygotowanie uroczystości organizowanych na terenie
gminy- w miarę możliwości |
cały rok szkolny |
Dyrektor, nauczyciele,
|
2 |
Kontynuowanie współpracy z placówkami oświatowymi na terenie gminy
np. poprzez organizację i udział w konkursach |
rok szkolny |
nauczyciele, |
3 |
Nawiązanie współpracy z instytucjami na terenie gminy np. ośrodek
zdrowia |
rok szkolny |
dyrektor |
4 |
zapraszanie ciekawych ludzi ze środowiska lokalnego na spotkania |
rok szkolny |
nauczyciele |
7Wniosek z
nadzoru:
|
|||
Należy dbać o
bezpieczeństwo dzieci, przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu. Wdrożenie i przestrzeganie zapisów
„Polityki ochrony małoletnich” |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
W planie nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025 uwzględnić
kontrolę skutecznego powiadomienia wszystkich pracowników przedszkola,
rodziców i dzieci z zapisami „Polityki
ochrony małoletnich oraz kontrolę przestrzegania prawa w zakresie
przestrzegania procedur z omawianego zakresu. |
Umieszczenie zadań w planie do 15 września 2024
Kontrola – cały rok szkolny |
Dyrektor przedszkola |
2 |
W planie rocznym uwzględnić przeprowadzenie zajęć we wszystkich
grupach wiekowych na temat treści szkodliwymi i zagrożeń w internecie
oraz ochrony dzieci przed nimi
(nauczyciele grup). |
Uwzględnienie w planie rocznym do 31.08.2024
Przeprowadzenie zajęć we wszystkich grupach wiekowych |
Dyrektor przedszkola
Nauczyciele grup |
3 |
W salach obok „Kodeksu Przedszkolaka” należy na stałe umieścić
graficzną formę „Standardów ochrony przed krzywdzeniem”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
PRIORYTET 1 Edukacja prozdrowotna w przedszkolu -
kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i
nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomoc |
|||
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
Rozwijanie
sprawności fizycznej i nawyku
aktywności ruchowej |
|||
1 |
Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w
formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez
nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z
czworakowaniem, rzutne) |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2 |
Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania
prawidłowej postawy ciała, Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii
oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw
stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3 |
Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej
grupie wiekowej (w miarę możliwości), w tym spacery, zajęcia terenowe. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
4 |
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod
pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R.
Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu
rozwijającego W. Sherborne, opowieść ruchowa Josefa Gotfryda Tulina |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5 |
Organizowanie
zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki
według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KLANZY |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
6 |
Udział w akcji społecznej
„Narodowy Dzień Sportu 2024” |
Czerwiec |
Wszyscy nauczyciele |
7 |
Informacje dla rodziców nt.
znaczenia aktywności ruchowej dla dzieci |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
8 |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie
spotkań ze sportowcami oraz z trenerami różnych dyscyplin, organizacja wizyt
zawodoznawczych do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen
pływacki/hala sportowa |
W ciągu roku szkolnego |
Koordynator: |
9 |
Udział w wydarzeniu sportowym o zasięgu europejskim: „Move
week”, mającym na celu promowanie korzyści płynących z aktywnego stylu życia
oraz regularnego uprawniania sportu i aktywności fizycznej. |
Maj - czerwiec |
Koordynator: |
Spodziewane efekty •
zachęcenie dzieci do udziału w spacerach,
wycieczkach •
poznanie przez dzieci różnorodnych form
aktywnego wypoczynku •
poznanie przez dzieci zasad rywalizacji
sportowej •
nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w
zespole podczas aktywności ruchowej •
doskonalenie umiejętność pokonywania przez
dzieci własnych słabości •
ukształtowanie umiejętność rozładowywania
napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
|||
Kształtowanie
zachowań służących zdrowiu - zdrowe odżywianie i higiena |
|||
1 |
Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka
tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
2 |
Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i
higienę osobistą: –
ubieranie się odpowiednio do warunków
atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i
zmarznięciu) –
dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po
posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym
powietrzu. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
3 |
Kształtowanie u przedszkolaków
nawyków spożywania zdrowej żywności,
przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe
możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań np. w
pierwszy poniedziałek miesiąca |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych
(dowolnie wybrane przez nauczycieli grup): –
Dzień lekarza –
Światowy dzień mycia rąk –
Dzień zdrowego śniadania –
Dzień pielęgniarek |
01.10.2024 15.10.2024 08.11.2024 12.05.2025 |
Nauczyciele grup |
5 |
Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa
zatrudnionego w przedszkolu/psychologa - warsztaty dla dzieci |
W ciągu roku szkolnego |
Psycholog – Katarzyna Sadowska, pedagog specjalny - Anna
Kowalczyk |
6 |
Realizacja programu na rzecz prawidłowych nawyków
żywieniowych i picia wody „Mamo, tato wolę wodę” https://wolewode.pl/ |
Wg harmonogramu programu |
Koordynator: Ewelina Markowska-Ślufarnik |
7 |
Preorientacja zawodowa w
przedszkolu – zorganizowanie spotkania z dietetykiem/lekarzem/pielęgniarką
lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu dietetyka/sklepu ze zdrową
żywnością |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: •
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia •
kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i
bezpieczeństwa własnego i innych •
kształtowanie umiejętności określonych mianem
życiowych •
podniesienie jakości oraz ewaluacja działań
podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli •
przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia” |
|||
Pierwsza pomoc |
|||
1 |
Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Łukasz ratuje
misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” autorstwa Izabeli Michty,
uwzględniającej oficjalne zalecenia Europejskiej Rady Resuscytacji. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
2 |
Utrwalenie znajomości numerów
ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie
informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
3 |
Preorientacja zawodowa w
przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką
lub lekarzem |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: •
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w
różnych zagrażających sytuacjach życiowych •
nabycie umiejętności prawidłowego wezwania
pomocy •
poznanie specyfikacji pracy
ratownika/lekarza/pielęgniarki |
PRIORYTET 2 Szkoła miejscem
edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych,
odpowiedzialności za region i
ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa |
|||
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
Edukacja
obywatelska |
|||
1 |
Wdrażanie edukacji ku demokracji: KODEKS GRUPOWY |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2 |
Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz
wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na
terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
3 |
Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu przy
jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych
od wieku i możliwości dzieci. |
20.11.2024 |
Nauczyciele grup |
4 |
Wdrażanie dzieci do świadomego podejmowania decyzji poprzez
organizowanie gier i zabaw decyzyjnych (gry planszowe, symulacje społeczne).
Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla
niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: •
wzmocnienie u dzieci wiary we własne
możliwości •
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka •
rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci
(kompetencje obywatelskie) |
|||
Kształtowanie
postaw społecznych |
|||
1 |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
Wrzesień |
Nauczyciele: Ewelina Markowska-Ślufarnik, Ewa Redestowicz, Anna Wlazło,
Karolina Witkowska, Lidia Prasek, Paula Rawicka |
2 |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola
w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia
przedszkolakiem. |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
3 |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki
zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz
umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Psycholog |
6 |
Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia
zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich
zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie
zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii,
muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie
„Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
9 |
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi
zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup dzieci 5-6 letnich |
Spodziewane efekty: •
nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania
i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów. •
nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i
trudności innych •
poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach
konfliktowych •
doskonalenie umiejętności wyrażania własnych
uczuć
|
|||
Kształtowanie
postaw patriotycznych,
odpowiedzialności za region i
ojczyznę |
|||
1 |
Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja
ojczyzna". Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie
zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych
obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski. |
Maj |
Nauczyciele grup |
2 |
Uroczysta akademia w ramach
obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie
hymnu narodowego. Udział w akcji
MEN: "Szkoła do hymnu" (jeśli ministerstwo będzie kontynuowało
akcję w 2024) |
Listopad |
Nauczyciele grup |
3 |
Zapoznanie
dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w
podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”,
„Smok wawelski” |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
„Warszawa
– stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami
historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów
edukacyjnych, publikacji książkowych. |
Maj |
Nauczyciele grup |
5 |
Obchody „Dnia flagi”. Utrwalenie polskich symboli narodowych,
kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. |
Maj |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: •
rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości
narodowej •
nabycie przez dzieci umiejętności
rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania
wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach,
przysłowiach, legendach, bajkach •
opanowanie umiejętność odpowiedniego
zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach
szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny |
|||
Edukacja dla
bezpieczeństwa |
|||
1 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola
poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz
odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca
aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup Dyrektor |
2 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie
rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w
przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania
dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na
stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor |
3 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie
kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie
prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej
aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej
pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego
dziecka |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola
poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem
pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki.
Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym
– zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez
nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Nabywanie
przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia –
zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji
z udziałem straży pożarnej |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
8 |
Zapoznanie
dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby,
pożaru, wypadku |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
9 |
Zapoznanie
dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i
kamizelek odblaskowych. Utrwalenie
zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli |
wrzesień-październik |
Nauczyciele wszystkich grup |
10 |
Uwrażliwienie
dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i
domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na
pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
11 |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach
z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach
trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie
chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
12 |
Preorientacja
zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań
policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
13 |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych
zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci
podczas burzy |
Luty |
Nauczyciele wszystkich grup |
Spodziewane efekty: •
rozwijanie umiejętności dbania i troski o
własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na
placu zabaw. •
nabycie umiejętności zachowania się w
sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę
i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie
ich skutków . •
wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników
policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; •
rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej
pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, |
PRIORYTET 3 Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych
uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania
się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów
dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do
realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
|
1 |
Diagnoza
potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności
metodycznych w zakresie prawidłowego i
skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w
procesach edukacyjnych |
wrzesień |
Lider WDN |
2 |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych
osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa
danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu,
przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele |
3 |
Uczestnictwo w akcji „Dzień bezpiecznego
internetu” – inicjatywie mającej na celu informowanie o zagrożeniach
płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
11.02.2025 |
Wszyscy nauczyciele |
4 |
Udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym ”Cyfrowa
podróż z Avatarem” |
Październik-Maj |
Paula Rawicka |
10 |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w
przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z
rodzicami: •
nauczanie w formie konsultacji wspomaganej
komputerem, •
korespondencyjnej wymiany materiałów
szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z
nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), •
wymiana informacji miedzy nauczycielem, a
rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie
zadań/ propozycji jako posty, •
tworzenie poczty grupowej. |
W razie potrzeb |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: •
wzrost świadomości dzieci o negatywnych
konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier
komputerowych •
zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych
osobowych w przedszkolu •
optymalizacja wypracowanego w przedszkolu
systemu nauczania na odległość |
PRIORYTET 4 Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez
interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i
ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu
ogólnym. |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Wykorzystanie elementów programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
„ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów
edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2 |
Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw
badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty
sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3 |
Wykonywanie przez dzieci prac plastycznych nawiązujących do
treści matematycznych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych:
zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Umożliwienie dzieciom podejmowania próby projektowania i
wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących
pojęcia matematyczne. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6 |
„Kącik małego
matematyka”-zorganizowanie w salach kącików tematycznych. Zaangażowanie
rodziców w organizację kącików. Zachęcanie dzieci do kreatywnych zabaw w
kącikach. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Organizacja „Dnia Matematyki”w przedszkolu |
Marzec |
Nauczyciele grup |
8 |
Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne
ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i
przyrodniczych |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele grup |
9 |
Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału
przyrodniczego i uzupełnianie go na
bieżąco (sezonowość) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
10 |
Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty
zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw,
kształtów zapachów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: •
wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno
uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami - rozbudzanie
ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania •
wzbogacania wiedzy matematycznej i
przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej •
wzbogacenie warsztatu nauczycieli •
budzenie przyjaznego
stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i
zachowań |
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje
zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i
ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
Organizacja konkursu przez przedszkole
1. „Bukiet Pani Jesieni” Emilia Brociek, Lidia Prasek
2. „Świąteczny Aniołek” Wioleta Tarnowska, Ewelina Markowska-Ślufarnik
3. „Wielkanocna kartka” Karolina Witkowska, Paula Rawicka
4. „Moda Wiosenna” Anna Wlazło, Wioleta Tarnowska
5. „Konkurs Recytatorski” Ewa Redestowicz, Paula Rawicka
6. „Festiwal Piosenki Wiosennej” Anna Wlazło, Karolina Witkowska
7 Konkurs logopedyczny Ewelina Markowska-Ślufarnik
8. „Rodzina bez uzależnień” Lidia Prasek, Ewa Redestowicz
Lp. |
Nazwa
imprezy/uroczystości |
Termin
realizacji |
Uwagi |
1. |
Dzień Kropki |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Dzień Chłopaka |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Dzień Przedszkolaka |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Sprzątanie świata |
Wrzesień |
Karolina Witkowska, Anna Wlazło, Wioleta Tarnowska,
Paula Rawicka |
5. |
Pasowanie na przedszkolaka |
Pażdziernik |
Ewelina Markowska-Ślufarnik, Lidia Prasek, Ewa
Redestowicz |
6. |
Dzień Niepodległości |
Listopad |
Anna Wlazło |
7. |
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka |
Listopad |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Mikołajki |
Grudzień |
Karolina Witkowska |
9. |
Jasełka |
Grudzień |
Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka, Lidia Prasek |
10. |
Bal karnawałowy |
Styczeń |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka |
Styczeń |
Wszyscy nauczyciele |
12. |
Dzień Kobiet |
Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
13. |
Konkurs Recytatorski |
Marzec |
Ewa Redestowicz, Paula Rawicka |
14. |
Wielkanoc |
Kwiecień |
Emilia Brociek, Ewa Redestowicz |
15. |
Festiwal Piosenki Wiosennej |
Kwiecień |
Anna Wlazło, Karolina Witkowska |
16. |
Piknik Rodzinny |
Czerwiec |
Wszyscy nauczyciele |
17. |
Pożegnanie Starszaków |
Czerwiec |
Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka, Lidia Prasek |
Lp. |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Prowadzenie kroniki przedszkolnej |
Ewelina
Markowska-Ślufarnik, Wioleta Tarnowska, Lidia Prasek |
2. |
Aktualizacja strony internetowej ,
facebooka przedszkola |
Paula
Rawicka, Karolina Witkowska |
3. |
Dekoracja holu |
Wszyscy
nauczyciele |
4. |
Kącik dla rodziców |
Karolina
Witkowska, Anna Wlazło |
5. |
Kalendarz wydarzeń |
Ewelina
Markowska-Ślufarnik |
6. |
Protokoły rady pedagogicznej |
Wszyscy
nauczyciele |
7 |
udział w pracach zespołu
interdyscyplinarnego |
Anna
Kowalczyk |
8 |
przygotowywanie artykułów |
wszyscy
nauczyciele |
Lp. |
Nazwa zespołu |
Skład zespołu |
Koordynator zespołu |
Terminy realizacji |
1. |
Zespół do spraw promocji przedszkola |
Paula
Rawicka, Karolina Witkowska |
Paula
Rawicka |
Cały rok
szkolny |
2. |
Zespół do spraw statutu,
modyfikacji regulaminów i procedur |
Ewelina
Markowska-Ślufarnik, Emilia Brociek, Anna Wlazło |
Ewelina
Markowska-Ślufarnik |
Cały rok
szkolny |
3 |
zespół pomocy psych-ped |
Anna
Kowalczyk, Ewelina Markowska-Ślufarnik, Emilia Brociek,Wioleta Tarnowska,
Katarzyna Sadowska |
Anna
Kowalczyk |
Cały rok
szkolny |
4 |
zespól ds. diagnozy przedszkolnej |
Wioleta
Tarnowska, Paula Rawicka |
Wioleta Tarnowska, |
Cały rok
szkolny |
5 |
zespól WDN |
Ewa
Redestowicz |
Ewa
Redestowicz |
Cały rok
szkolny |
3.5 Programy, projekty, akcje
realizowane w placówce
L.p |
Nazwa programu, projektu, akcji |
|
1 |
Akcja ogólnopolska: Góra Grosza |
Lidia Prasek |
2 |
Program adaptacyjny sporządzony samodzielnie:
,,Misiaki Super Przedszkolaki” |
Ewelina Markowska - Ślufarnik |
3 |
Program logopedyczny sporządzony samodzielnie:
,,Mówię ładnie |
Ewelina Markowska - Ślufarnik |
4 |
Akcja ogólnopolska: ,,Mamo, tato wolę wodę!” |
Ewelina Markowska - Ślufarnik |
5 |
Akcja ogólnopolska: ,,Kubusiowe Przyjaciele
Natury” |
Ewelina Markowska - Ślufarnik |
6 |
Akcja ogólnopolska: Zbiórka baterii REBA |
Ewelina Markowska - Ślufarnik |
7 |
Program ekologiczny sporządzony samodzielnie:
,,Mali Ekolodzy” |
Ewa Redestowicz |
8 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,,Z Kici
Kocią maluch zmieniają się |
Ewa Redestowicz |
9 |
Program ekologiczny: ,,Mali Ekolodzy” autor –
Ewa Redestowicz |
Emilia Brociek |
10 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,,Z Kici
Kocią maluch zmieniają się |
Emilia Brociek |
11 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,, Cyfrowa
podróż z Avatarem” |
Paula Rawicka |
12 |
Projekt edukacyjny sporządzony samodzielnie:
,, Komunikacja społeczna dla przedszkolaka” |
Paula Rawicka |
13 |
Innowacja pedagogiczna z zakresu edukacji
czytelniczej sporządzona samodzielnie: ,,Książka najlepszy przyjaciel
dziecka” |
Paula Rawicka |
14 |
Program logopedyczny: ,,Mówię ładnie |
Anna Wlazło |
15 |
Projekt edukacyjny sporządzony samodzielnie:
,,Muzyczna Podróż Przez Świat Dźwięków” |
Anna Wlazło |
16 |
Program logopedyczny: ,,Mówię ładnie |
Karolina Witkowska |
17 |
Projekt ogólnopolski ,,Gramy zmysłami” |
Karolina Witkowska |
18 |
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
stworzony |
Wioleta Tarnowska |
19 |
Program
sporządzony samodzielnie ,,Każdy przedszkolak rozumie zdanie grunt to dobre
wychowanie’’ |
Lidia
Prasek |
20 |
Innowacja
pedagogiczna ,,Kreatywne zabawy plastyczne’’ |
Lidia
Prasek |
21 |
Program
sporządzony samodzielnie ,,Magiczna moc bajek’’ |
Lidia
Prasek |
22 |
Program
preorientacji zawodowej |
wszyscy
nauczyciele |
23 |
Program
profilaktyczny |
wszyscy
nauczyciele |
24 |
program
zajęć rewalidacyjnych |
Anna
Kowalczyk |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Publicznego
Przedszkola w Przytyku zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia
26.08.2024
.