Roczny Plan Pracy Publicznego Przedszkola w Przytyku

 PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W PRZYTYKU

 

 

Roczny plan pracy

Publiczne Przedszkole w Przytyku

na rok szkolny 2024/2025

 

 

Plan zaopiniowany pozytywnie

Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2024 z dnia 26.08.2024r.

 

 

 

 

Zawartość planu rocznego na rok szkolny 2024/2025    

Spis treści

Wstęp......................................................................................................... 3

Podstawa prawna....................................................................................... 3

1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025................... 4

2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.......................................................................................... 5

2.1. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola  w roku szkolnym 2023/2024………………………….5

2.2 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025……………………………………………………… ..7

3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola.............................................................................................. 19

3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach…………………………………………………………………………………………………………..19

3.2 Organizacja imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych ………………………………………………………………………………………...19

3.3 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom……………………………………………………………………………………………….20

3.4 Zespoły zadaniowe nauczycieli…………………………………………………………………………………………………………………….21

     3.5 Programy, projekty, akcje realizowane w placówce ………………………………………………………………………………………………21

 

           

 

 

 

 

 

Wstęp

 

            Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:

       kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2024/2025

       treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola

       treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego

       wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024

       diagnozę potrzeb i zainteresowań

       oczekiwania rodziców względem przedszkola

 

Podstawa prawna

 

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2024

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r.  w sprawie nadzoru pedagogicznego

Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek

Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego  2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych

Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

Rozporządzenie  MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

 

 

 

 

1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025

 

Wnioski wynikające z diagnozy pracy przedszkola

Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola

Kierunki polityki oświatowej państwa

na rok szkolny 2023/2024

 (w zakresie dotyczącym przedszkoli):

 

1.     Należy kontynuować diagnozę potrzeb dzieci i na bieżąco dostosowywać metody pracy, indywidualizację w podejściu do dzieci aby zrealizować podstawę programową wychowania przedszkolnego.

2.     Należy nadal prowadzić zajęcia otwarte dla nauczycieli, by móc dzielić się wiedzą i doświadczeniem.

3.     Należy prowadzić urozmaicone ćwiczenia ruchowe z użyciem różnorodnych sprzętów, zachęcać do codziennej aktywności fizycznej

4.     Należy wykorzystywać technologię TIK podczas zajęć

5.     Należy zachęcać nauczycieli młodszych stażem do pracy z programami sporządzonymi samodzielnie.

6.     Należy kontynuować współpracę ze środowiskiem lokalnym.

7.     Należy dbać o bezpieczeństwo dzieci, przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu.

Wdrożenie i przestrzeganie zapisów „Polityki ochrony małoletnich”

8.     Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

 

9.     Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 

 

10.  Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

 

11.  Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

 

12.  Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

 

13.  Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

 

14.  Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Opracować arkusze do monitorowania procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu

 

Opracować arkusze do planowania wsparcia udzielanego przez specjalistów

Arkusze wypełniać konkretnymi, możliwymi do sprawdzenia informacjami i wnioskami.

 

W roku szkolnym 2024/2025 diagnozę pracy przedszkola przeprowadzić w zakresie wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli  grup oraz nauczycieli specjalistów.

 

 

 

 

2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

2.1. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola  w roku szkolnym 2023/2024

 

 

1 Wniosek z nadzoru:

 

Należy kontynuować diagnozę potrzeb dzieci i na bieżąco dostosowywać metody pracy, indywidualizację w podejściu do dzieci aby zrealizować podstawę programową wychowania przedszkolnego.

 

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Przeprowadzenie obserwacji i diagnozy wstępnej a następnie wiosennej, zwrócenie uwagi na treści i umiejętności wymagające ćwiczeń, utrwalenia; dostosowanie metod i form pracy do możliwości dzieci

cały rok szkolny

nauczyciele

Dyrektor przedszkola

2

Prowadzenie obserwacji zajęć nauczycieli pod kątek dostosowywania metod i form pracy do dzieci ze SPE

cały rok szkolny

dyrektor

3

Przeprowadzenie szkolenia dla rady pedagogicznej o pracy z dziećmi ze SPE

rok szkolny

wybrany nauczyciel

 

 

 

 

2Wniosek z nadzoru:

 

Należy nadal prowadzić zajęcia otwarte dla nauczycieli, by móc dzielić się wiedzą i doświadczeniem.

 

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Prowadzenie zajęć otwartych , koleżeńskich dla nauczycieli

cały rok szkolny

nauczyciele

 

 

3Wniosek z nadzoru:

 

Należy prowadzić urozmaicone ćwiczenia ruchowe z użyciem różnorodnych sprzętów, zachęcać do codziennej aktywności fizycznej

 

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Prowadzenie zabaw i zajęć ruchowych  każdego dnia

cały rok szkolny

nauczyciele

 

2

Pobyt na świeżym powietrzu w formie spaceru, zabaw w ogrodzie przedszkolnym lub przy otwartym oknie ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne

cały rok szkolny

nauczyciele

3

Wykorzystanie podczas zabaw ruchowych różnorodnego sprzętu

rok szkolny

nauczyciele

 

4Wniosek z nadzoru:

 

      Należy wykorzystywać technologię TIK podczas zajęć

 

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Prowadzenie zajęć z użyciem TIK, naprawa tablic insteraktywnych

cały rok szkolny

nauczyciele, dyrektor

 

 

5Wniosek z nadzoru:

 

Należy zachęcać nauczycieli młodszych stażem do pracy z programami sporządzonymi samodzielnie.

 

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Motywowanie nauczycieli do samodzielnego  przygotowania programów rozwijających różne umiejętności

cały rok szkolny

dyrektor

 

2

Pozytywne zaopiniowanie  programów sporządzonych samodzielnie  i innowacji na radzie pedagogicznej

sierpień

nauczyciele, dyrektor

3

Realizacja programów sporządzonych samodzielnie  i innowacji

rok szkolny

nauczyciele

 

6Wniosek z nadzoru:

 

Należy kontynuować współpracę ze środowiskiem lokalnym

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Włączenie się w przygotowanie uroczystości organizowanych na terenie gminy- w miarę możliwości

cały rok szkolny

Dyrektor, nauczyciele,

 

2

Kontynuowanie współpracy z placówkami oświatowymi na terenie gminy np. poprzez organizację i udział w konkursach

rok szkolny

nauczyciele,

3

Nawiązanie współpracy z instytucjami na terenie gminy np. ośrodek zdrowia

rok szkolny

dyrektor

4

zapraszanie ciekawych ludzi ze środowiska lokalnego na spotkania

rok szkolny

nauczyciele

 

7Wniosek z nadzoru:

 

Należy dbać o bezpieczeństwo dzieci, przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu. Wdrożenie i przestrzeganie zapisów „Polityki ochrony małoletnich”

 Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

W planie nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025 uwzględnić kontrolę skutecznego powiadomienia wszystkich pracowników przedszkola, rodziców i dzieci  z zapisami „Polityki ochrony małoletnich oraz kontrolę przestrzegania prawa w zakresie przestrzegania procedur z omawianego zakresu.

Umieszczenie zadań w planie do 15 września 2024

 

Kontrola – cały rok szkolny

Dyrektor przedszkola

2

W planie rocznym uwzględnić przeprowadzenie zajęć we wszystkich grupach wiekowych na temat treści szkodliwymi i zagrożeń w internecie oraz  ochrony dzieci przed nimi (nauczyciele grup).

Uwzględnienie w planie rocznym do 31.08.2024

 

Przeprowadzenie zajęć we wszystkich grupach wiekowych

Dyrektor przedszkola

 

 

Nauczyciele grup

3

W salach obok „Kodeksu Przedszkolaka” należy na stałe umieścić graficzną formę „Standardów ochrony przed krzywdzeniem”.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

 

2.2 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

PRIORYTET 1

Edukacja prozdrowotna w przedszkolu - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomoc

Zadania

Termin

Odpowiedzialni

Rozwijanie sprawności fizycznej i  nawyku aktywności ruchowej

1

Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne)

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

2

Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała,

Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

3

Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości),

w tym spacery, zajęcia terenowe.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

4

Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne, opowieść ruchowa Josefa Gotfryda Tulina

 

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

5

Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik

Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KLANZY

 

 

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

6

Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2024”

Czerwiec

Wszyscy nauczyciele

7

Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej dla dzieci

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

8

Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań ze sportowcami oraz z trenerami różnych dyscyplin, organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen pływacki/hala sportowa

W ciągu roku szkolnego

Koordynator:
Ewelina Markowska-Ślufarnik

9

Udział w wydarzeniu sportowym o zasięgu europejskim: „Move week”, mającym na celu promowanie korzyści płynących z aktywnego stylu życia oraz regularnego uprawniania sportu i aktywności fizycznej.

Maj - czerwiec

Koordynator:
Karolina Witkowska

Spodziewane efekty

   zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach

   poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku

   poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej

   nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej

   doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości

   ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną

Kształtowanie zachowań służących zdrowiu - zdrowe odżywianie i higiena

1

Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

2

Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą:

    ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

    dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

3

Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności,  przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań np. w pierwszy poniedziałek miesiąca

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

4

Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych (dowolnie wybrane przez nauczycieli grup):

    Dzień lekarza

    Światowy dzień mycia rąk

    Dzień zdrowego śniadania

    Dzień pielęgniarek

 

01.10.2024

15.10.2024

08.11.2024

12.05.2025

 

Nauczyciele grup

5

Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w przedszkolu/psychologa - warsztaty dla dzieci

W ciągu roku szkolnego

Psycholog – Katarzyna Sadowska, pedagog specjalny - Anna Kowalczyk

6

Realizacja programu na rzecz prawidłowych nawyków żywieniowych i picia wody „Mamo, tato wolę wodę” https://wolewode.pl/

Wg harmonogramu programu

Koordynator: Ewelina Markowska-Ślufarnik

 

 

7

Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z dietetykiem/lekarzem/pielęgniarką lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu dietetyka/sklepu ze zdrową żywnością

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

Spodziewane efekty:

    nabywanie i wzbogacenie  wiedzy dzieci na temat zdrowia

    kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych

    kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych

    podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli

    przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”

 

 

 

Pierwsza pomoc

1

Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” autorstwa Izabeli Michty, uwzględniającej oficjalne zalecenia Europejskiej Rady Resuscytacji.

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

2

Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych  wśród dzieci oraz poznanie informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

3

Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką lub lekarzem

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

Spodziewane efekty:

    nabywanie i wzbogacenie  wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych

    nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy

    poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki

 

PRIORYTET 2

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa

Zadania

Termin

Odpowiedzialni

Edukacja obywatelska

1

Wdrażanie edukacji ku demokracji: KODEKS GRUPOWY

Wrzesień

Nauczyciele grup

 

 

2

Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

3

Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci.

20.11.2024

Nauczyciele grup

4

Wdrażanie dzieci do świadomego podejmowania decyzji poprzez organizowanie gier i zabaw decyzyjnych (gry planszowe, symulacje społeczne). Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

 

 

Spodziewane efekty:

    wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości

    nabywanie i wzbogacenie  wiedzy dzieci na temat praw dziecka

    rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie)

Kształtowanie postaw społecznych

1

Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu.

Wrzesień

Nauczyciele:

Ewelina Markowska-Ślufarnik, Ewa Redestowicz, Anna Wlazło, Karolina Witkowska, Lidia Prasek, Paula Rawicka

2

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

3

Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

4

Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

Psycholog

6

Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

7

Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.

 

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

9

Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego

 

 

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup dzieci 5-6 letnich

Spodziewane efekty:

    nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów.

    nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych

    poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych

    doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć

 

 

 

Kształtowanie postaw patriotycznych,  odpowiedzialności za  region i ojczyznę

1

Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna". Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski.

Maj

Nauczyciele grup

2

Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego.  Udział w akcji MEN: "Szkoła do hymnu" (jeśli ministerstwo będzie kontynuowało akcję w 2024)

Listopad

Nauczyciele grup

3

Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np.  „Wars i Sawa”,  „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski”

 

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

4

„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych.

 

Maj

Nauczyciele grup

5

Obchody „Dnia flagi”. Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.

 

Maj

Nauczyciele grup

Spodziewane efekty:

    rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej

    nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach

    opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny

Edukacja dla bezpieczeństwa

1

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.

Cały rok szkolny

 

Nauczyciele/

pracownicy obsługi wszystkich grup

Dyrektor

2

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

Nauczyciele wszystkich grup

 

Dyrektor

3

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

Nauczyciele wszystkich grup

4

Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

5

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej.

wrzesień

 

Nauczyciele wszystkich grup

6

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

7

Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej

wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

8

Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku

wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

9

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych.  Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli

wrzesień-październik

Nauczyciele wszystkich grup

10

Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

11

Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

12

Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

13

Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy

Luty

Nauczyciele wszystkich grup

Spodziewane efekty:

       rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

       nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .

       wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;

       rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,

 

 

 

 

PRIORYTET 3

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych

wrzesień

Lider WDN

2

Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom

Cały rok szkolny

Dyrektor

 

Nauczyciele

3

Uczestnictwo w akcji „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywie mającej na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.

11.02.2025

Wszyscy nauczyciele

4

Udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym ”Cyfrowa podróż z Avatarem”

Październik-Maj

Paula Rawicka

10

Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:

   nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem,

   korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype),

   wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty,

   tworzenie poczty grupowej.

 

W razie potrzeb

Dyrektor

 

Spodziewane efekty:

       wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych

       zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu

       optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość

 

PRIORYTET 4

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Zadania

Termin

Osoby odpowiedzialne

1

Wykorzystanie elementów programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

2

Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

3

Wykonywanie przez dzieci prac plastycznych nawiązujących do treści matematycznych

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

4

Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

5

Umożliwienie dzieciom podejmowania próby projektowania i wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia matematyczne.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

6

„Kącik małego matematyka”-zorganizowanie w salach kącików tematycznych. Zaangażowanie rodziców w organizację kącików. Zachęcanie dzieci do kreatywnych zabaw w kącikach.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7

Organizacja „Dnia Matematyki”w przedszkolu

Marzec

Nauczyciele grup

8

Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych

Cały rok szkolny

Dyrektor

 

Nauczyciele grup

9

Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego  i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość)

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

10

Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

Spodziewane efekty:

    wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami - rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania

    wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej

    wzbogacenie warsztatu nauczycieli

    budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań

 











 

3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola

 

3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach

Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.

Korzystanie z bazy konkursów na stronach:

https://blizejprzedszkola.pl/konkursy

https://konkursydladzieci.eu/

 

Organizacja konkursu przez przedszkole
1. „Bukiet Pani Jesieni” Emilia Brociek, Lidia Prasek

2. „Świąteczny Aniołek” Wioleta Tarnowska, Ewelina Markowska-Ślufarnik
3. „Wielkanocna kartka” Karolina Witkowska, Paula Rawicka
4. „Moda Wiosenna” Anna Wlazło, Wioleta Tarnowska
5. „Konkurs Recytatorski” Ewa Redestowicz, Paula Rawicka
6. „Festiwal Piosenki Wiosennej” Anna Wlazło, Karolina Witkowska

7 Konkurs logopedyczny Ewelina Markowska-Ślufarnik
8. „Rodzina bez uzależnień” Lidia Prasek, Ewa Redestowicz

 

3.2 Organizacja imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych

 

Lp.

Nazwa imprezy/uroczystości

Termin realizacji

Uwagi

1.

Dzień Kropki

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

2.

Dzień Chłopaka

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

3.

Dzień Przedszkolaka

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

4.

Sprzątanie świata

Wrzesień

Karolina Witkowska, Anna Wlazło, Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka

5.

Pasowanie na przedszkolaka

Pażdziernik

Ewelina Markowska-Ślufarnik, Lidia Prasek, Ewa Redestowicz

6.

Dzień Niepodległości

Listopad

Anna Wlazło

7.

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka

Listopad

Wszyscy nauczyciele

8.

Mikołajki

Grudzień

Karolina Witkowska

9.

Jasełka

Grudzień

Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka, Lidia Prasek

10.

Bal karnawałowy

Styczeń

Wszyscy nauczyciele

11.

Dzień Babci i Dzień Dziadka

Styczeń

Wszyscy nauczyciele

12.

Dzień Kobiet

Marzec

Wszyscy nauczyciele

13.

Konkurs Recytatorski

Marzec

Ewa Redestowicz, Paula Rawicka

14.

Wielkanoc

Kwiecień

Emilia Brociek, Ewa Redestowicz

15.

Festiwal Piosenki Wiosennej

Kwiecień

Anna Wlazło, Karolina Witkowska

16.

Piknik Rodzinny

Czerwiec

Wszyscy nauczyciele

17.

Pożegnanie Starszaków

Czerwiec

Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka, Lidia Prasek

 

3.3 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom

Lp.

Zadanie dodatkowe

Nazwisko i imię nauczyciela

1.

Prowadzenie kroniki przedszkolnej

Ewelina Markowska-Ślufarnik, Wioleta Tarnowska, Lidia Prasek

2.

Aktualizacja strony internetowej , facebooka przedszkola

Paula Rawicka, Karolina Witkowska

3.

Dekoracja holu

Wszyscy nauczyciele

4.

Kącik dla rodziców

Karolina Witkowska, Anna Wlazło

5.

Kalendarz wydarzeń

Ewelina Markowska-Ślufarnik

6.

Protokoły rady pedagogicznej

Wszyscy nauczyciele

7

udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego

Anna Kowalczyk

8

przygotowywanie artykułów

wszyscy nauczyciele

 

3.4 Zespoły zadaniowe nauczycieli

Lp.

Nazwa zespołu

Skład zespołu

Koordynator zespołu

 Terminy realizacji

1.

 Zespół do spraw promocji przedszkola

Paula Rawicka, Karolina Witkowska

Paula Rawicka

Cały rok szkolny

2.

Zespół do spraw statutu, modyfikacji regulaminów i procedur

Ewelina Markowska-Ślufarnik, Emilia Brociek, Anna Wlazło

Ewelina Markowska-Ślufarnik

Cały rok szkolny

3

zespół pomocy psych-ped

Anna Kowalczyk, Ewelina Markowska-Ślufarnik, Emilia Brociek,Wioleta Tarnowska, Katarzyna Sadowska

Anna Kowalczyk

Cały rok szkolny

4

zespól ds. diagnozy przedszkolnej

Wioleta Tarnowska, Paula Rawicka

Wioleta Tarnowska,

Cały rok szkolny

5

zespól WDN

Ewa Redestowicz

Ewa Redestowicz

Cały rok szkolny

 

 

 

 

3.5 Programy, projekty, akcje realizowane w placówce

 

L.p

Nazwa programu, projektu, akcji

 

1

Akcja ogólnopolska: Góra Grosza

Lidia Prasek

2

Program adaptacyjny sporządzony samodzielnie: ,,Misiaki Super Przedszkolaki”

Ewelina Markowska - Ślufarnik

3

Program logopedyczny sporządzony samodzielnie: ,,Mówię ładnie
i poprawnie”

Ewelina Markowska - Ślufarnik

4

Akcja ogólnopolska: ,,Mamo, tato wolę wodę!”

Ewelina Markowska - Ślufarnik

5

Akcja ogólnopolska: ,,Kubusiowe Przyjaciele Natury”

Ewelina Markowska - Ślufarnik

6

Akcja ogólnopolska: Zbiórka baterii REBA

Ewelina Markowska - Ślufarnik

7

Program ekologiczny sporządzony samodzielnie: ,,Mali Ekolodzy”

Ewa Redestowicz

8

Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,,Z Kici Kocią maluch zmieniają się
w
zuchy”

Ewa Redestowicz

9

Program ekologiczny: ,,Mali Ekolodzy” autor – Ewa Redestowicz

Emilia Brociek

10

Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,,Z Kici Kocią maluch zmieniają się
w zuchy”

Emilia Brociek

11

Ogólnopolski projekt edukacyjny: ,, Cyfrowa podróż z Avatarem”

Paula Rawicka

12

Projekt edukacyjny sporządzony samodzielnie: ,, Komunikacja społeczna dla przedszkolaka”

Paula Rawicka

13

Innowacja pedagogiczna z zakresu edukacji czytelniczej sporządzona samodzielnie: ,,Książka najlepszy przyjaciel dziecka”

Paula Rawicka

14

Program logopedyczny: ,,Mówię ładnie
i poprawnie” autor – Ewelina Markowska-Ślufarnik

Anna Wlazło

15

Projekt edukacyjny sporządzony samodzielnie: ,,Muzyczna Podróż Przez Świat Dźwięków”

Anna Wlazło

16

Program logopedyczny: ,,Mówię ładnie
i poprawnie” autor – Ewelina Markowska-Ślufarnik

Karolina Witkowska

17

Projekt ogólnopolski ,,Gramy zmysłami”

Karolina Witkowska

18

Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych stworzony
samodzielnie

Wioleta Tarnowska

19

Program sporządzony samodzielnie ,,Każdy przedszkolak rozumie zdanie grunt to dobre wychowanie’’

Lidia Prasek

20

Innowacja pedagogiczna ,,Kreatywne zabawy plastyczne’’

Lidia Prasek

21

Program sporządzony samodzielnie ,,Magiczna moc bajek’’

Lidia Prasek

22

Program preorientacji zawodowej

wszyscy nauczyciele

23

Program profilaktyczny

wszyscy nauczyciele

24

program zajęć rewalidacyjnych

Anna Kowalczyk

 

 

Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Publicznego Przedszkola w Przytyku zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia 26.08.2024

.

 


11.09.2024

Roczny Plan Pracy 2022/2023r.