|
Rok szkolny 2024/2025
„Rodzina bez przedszkola może wiele
uczynić dla dziecka,
przedszkole bez rodziny niewiele”.
I. WSTĘP
Podstawą sukcesu działalności
przedszkola jest dobrze układająca się współpraca z rodzicami. Nadrzędnym celem
tej współpracy jest dobro dziecka, stąd podejmujemy starania o ujednolicenie
oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego. Rodzina i przedszkole
są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi
dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie
jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo
zorganizowane współdziałanie.
Współpraca nauczycieli z rodzicami
stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania
przedszkola i rodziny. Wpływa zarówno na
postępy dzieci w edukacji jak i w zachowaniu. Sposób organizowania tej współpracy, jej
charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska,
w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać
nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.
Rodzice
uczestniczą we wszystkich wydarzeniach w przedszkolu (jeżeli chcą). Nikt nie
jest zmuszany do aktywności na rzecz przedszkola i uczestniczenia w życiu
przedszkola. Nadrzędnym
celem tego planu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze
zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.
II. PODSTAWY PRAWNE
1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty. (Dz.U. z 2016 r. poz.
1943 z późn. zmianami) 2.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r.poz.59)
3.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy
programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla
szkoły policealnej. (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
4.Konwencja Praw Dziecka.
5.Europejska
Karta Praw i Obowiązków Rodzica.
III. CELE PLANU
Cel ogólny: Wdrażanie rodziców do
ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do
wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
dzieci.
Cele szczegółowe :
ü Dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych
przedszkola i środowiska rodzinnego.
ü Wszechstronny rozwój dziecka.
ü Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie
odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
ü Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
ü Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
ü Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych
dzieci.
ü Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
ü Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
ü Przekazywanie informacji na temat wyników diagnozy dzieci 6 letnich.
ü Współudział nauczycieli i rodziców z rozwiązywaniu zaistniałych problemów
wychowawczych
ü Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań
względem przedszkola
IV. ZADANIA
PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
1.Aktywizowanie rodziców do osobistego włączania się w
życie placówki.
2.Poszukiwanie i doskonalenie efektywnych form
współpracy przedszkola z rodzicami.
3.Wspieranie rodziców w realizacji ich funkcji
wychowawczej i opiekuńczej.
4,Ułatwienie wzajemnych kontaktów. .
5.Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości
rodziców celem doskonalenia jakości pracy przedszkola.
V. ZADANIA
RODZICÓW W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z PRZEDSZKOLEM
1.Współdecydowanie
w sprawach ważnych dla funkcjonowania przedszkola. 2.Wspomaganie przedszkola we wszystkich obszarach pracy.
3.Ścisła współpraca z przedszkolem w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i innych związanych z działalnością
placówki.
4.Inicjowanie
przedsięwzięć oraz aktywne uczestnictwo w pracach, imprezach i uroczystościach
na rzecz grupy i przedszkola.
5.Angażowanie
się, jako partnerzy, w nauczanie dzieci.
6.Przekazywanie placówce wszelkich pomysłów, informacji dotyczących
możliwości osiągnięcia wspólnych celów dydaktycznych i wychowawczych.
7. Włączanie się w organizację spotkań z ciekawymi ludźmi, organizowanie
wycieczek , organizowanie spotkań z rodzicami mającymi ciekawe
zainteresowania.
8.Współpracowanie przy realizacji projektów (innowacji, unijnych)
podnoszących jakość pracy przedszkola. 9. Uczestniczenie w zebraniach
organizowanych przez wychowawcę grupy lub dyrektora oraz prelekcjach poświęconych zagadnieniom
wychowawczym.
10. Zgłaszanie na
bieżąco oczekiwań wobec przedszkola,
ponieważ odmienna perspektywa widzenia rodziców i nauczycieli może być
przyczyną powstawania konfliktów.
VI.ZASADY WSPÓŁPRACY
-zasada partnerstwa i dialogu -zasada
dobrowolnego udziału we współdziałaniu
-zasada jedności oddziaływań, wspólnoty celów
-zasada wielostronnego przepływu informacji
-zasada aktywnej, systematycznej współpracy
Uprawnienia i
zobowiązania rodziców. Rodzice mają
prawo do:
- informacji o realizowanych przez przedszkole
zadaniach w obszarze dydaktyki, wychowania i opieki;
- informacji o przedszkolnych programach nauczania i
wychowania;
- uzyskiwania pomocy i wsparcia w sprawach kształcenia
i wychowania dzieci;
- wyrażania opinii nt. funkcjonowania placówki,
współdecydowania w sprawach ważnych dla przedszkola;
- wychowywania dzieci zgodnie ze swoim systemem
wartości i swoim światopoglądem.
Rodzice są
zobowiązani do:
-systematycznego kontaktowania się z wychowawcą i
nauczycielami celem uzyskania informacji o postępach dziecka
i jego zachowaniu w przedszkolu;
-przestrzegania spełniania przez dziecko obowiązku
szkolnego;
-współpracy z wychowawcą, nauczycielami, logopedą w
sytuacji występowania u dziecka
trudności dydaktycznych lub wychowawczych;
- wychowywanie
dziecka z ogólnie przyjętymi normami społeczno-moralnymi.
VII. KONTAKTY
Z RODZICAMI
Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy
służbowej w sprawach poufnych informacji przekazywanych przez rodziców,
dotyczących sytuacji rodzinnej dziecka.
Rozmowy z rodzicami powinny odbywać się w przyjaznej atmosferze.
Miejsca spotkań
1.Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami grup,
innymi nauczycielami pracującymi z daną grupą,
logopedą, dyrektorem jest przedszkole.
2.Miejscem kontaktów rodziców z nauczycielami są :
sale, pokój nauczycielski, z dyrekcją gabinet dyrektora. Niedopuszczalne jest
przekazywanie informacji na korytarzu, podczas prowadzenia zajęć lub w obecności innych, postronnych osób.
Formy kontaktów
1.Formy zbiorowe:
- zebrania ogólne z dyrekcją;
- zebrania z Radą Rodziców;
- zebrania grupowe;
- spotkania okolicznościowe i integracyjne;
- spotkania
tematyczne ze specjalistami.
2.Formy indywidualne
- rozmowy indywidualne z inicjatywy nauczycieli i rodziców z wychowawcą,
logopedą, dyrekcją;
- comiesięczne spotkania indywidualne z wychowawcą wg ustalonego
harmonogramu;
- telefoniczne rozmowy;
- zajęcia otwarte.
FORMA WSPÓŁPRACY
|
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY
ODPOWIEDIALNE |
TERMIN
|
1. Informacje ogólne dyrektora na spotkaniu z rodzicami
dzieci nowoprzyjętych
|
1. Omówienie organizacji pracy w przedszkolu na rok
szkolny 2024/2025, zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z
przedszkola, obowiązujące opłaty za wyżywienie. 2. Zapoznanie rodziców z aktualną ofertą edukacyjną
przedszkola. 3.Zapoznanie rodziców z zasadami wyboru trójek
oddziałowych i prezydium rady rodziców, sposoby i formy współpracy z
rodzicami . 4 .Przedstawienie warunków ubezpieczenia dzieci.
|
Dyrektor
|
Wrzesień 2024
|
2. Zebrania grupowe |
Zgodnie ze scenariuszem przebiegu spotkań poszczególnych oddziałów każda
nauczycielka uwzględnia: 1. Zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola, koncepcją pracy
przedszkola, Rocznym Planem Pracy Przedszkola, Standardy Ochrony Małoletnich 2.Zapoznanie rodziców z Ramowym rozkładem dnia, tygodniowy rozkład zajęć z
poszczególnych aktywności, zestawem
programów wychowania przedszkolnego, podstawą
programową wychowania przedszkolnego, podstawowymi dokumentami
regulującymi pracę przedszkola, organizacją zajęć otwartych i warsztatowych
dla rodziców. 3.Zapoznanie ze sposobami
monitorowania rozwoju dziecka (poprzez obserwację, diagnozę gotowości szkolnej, analizę prac dziecka, analizę osiągnięć
edukacyjnych dziecka) oraz ze sposobami pracy z dziećmi w celu opanowania
treści podstawy programowej. 4. Zapoznanie rodziców z organizacją pracy w oddziale, terminarzem
konsultacji pedagogicznych, terminarzem uroczystości, realizowanymi dodatkowo
programami i projektami. 5. Zapoznanie rodziców z podstawowymi kierunkami realizacji polityki
oświatowej państwa w roku szkolnym
2024/2025 6.Wybór przedstawicieli do Oddziałowej Rady Rodziców -trójka grupowa. 7. Złożenie przez rodziców pisemnych oświadczeń w sprawie: ·Przyprowadzania i
odbierania dzieci z przedszkola ·Udziału dzieci w
zajęciach z religii |
Nauczycielki Rady Grupowe
|
Wrzesień 2024
|
|
|
|
|
|
·Udziału dzieci w
zajęciach dodatkowych - tanecznych ·Fotografowania
dzieci, umieszczania wizerunku na stronie internetowej . · Odbioru
dziecka z przedszkola. · Przetwarzania
danych osobowych za pomocą systemu monitoringu wizyjnego. · Oświadczenia
rodzica dziecka uczęszczającego do przedszkola/oddziału przedszkolnego/w
szkole podstawowej w okresie pandemii COVID-19 · Zgoda na
przetwarzanie danych osobowych.
8. Adaptacja dzieci nowoprzyjętych
w grupie.
9. Wymiana informacji na tematy wychowawcze – realizacja zadań wychowawczych w grupach
, współpraca z Poradnią Psych. - Ped. 10. Poszerzanie wiedzy pedagogicznej rodziców, w
miarę potrzeb - materiały na stronę www, na tablice informacyjne. 11.Przekazanie informacji o gotowości szkolnej dziecka 6 letniego. 12. Podsumowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej w I półroczu oraz w II
półroczu roku szkolnego.
|
|
Kwiecień 2025 ( 6
latki) Styczeń, Czerwiec 2025 |
3.Pedagogizacja rodziców
|
1.
Organizacja spotkań ze specjalistami z różnych
dziedzin.
|
Nauczycielki , zaproszeni specjaliści
|
Wg ustaleń
dyrekcji, na zebraniach z rodzicami
|
4. Zajęcia
warsztatowe
|
1. Wspólne wykonanie prac z rodzicami - ocena wspólnych wytworów - dzielenie się wrażeniami,
spostrzeżeniami
z przebiegu zajęć
|
Nauczycielki
|
Marzec/ Kwiecień2025 |
5. Rozmowy doraźne,
kontakty indywidualne, konsultacje i dyżury pedagogiczne
|
1. Rozmowy z dyrektorem, nauczycielami w celu rozwiązywania bieżących problemów,
spraw ważnych dla rodziców i
dzieci. Wspólne rozmowy na temat
propozycji zmian w funkcjonowaniu przedszkola. 2. Zapoznanie rodziców z planami pracy, dokumentacją dot. ich
dziecka, teczek z pracami, kartami pracy. 3. Bieżące informowanie o potrzebach, osiągnięciach
i postawach dzieci. 4. Eliminowanie braków związanych z dłuższą nieobecnością dziecka w
przedszkolu. |
Dyrektor, nauczyciele grup
|
Na bieżąco w zależności od potrzeb, konsultacje każdy pierwszy
poniedziałek miesiąca oraz godzina dostępności
|
6. Wystawy
prac plastyczno -
technicznych
|
1. Wystawy bieżące w celu zapoznania rodziców z: ·wytworami prac ich
dzieci ·różnorodnymi
technikami plastyczno -konstrukcyjnymi ·umiejętnościami
plastycznymi ich dzieci
|
Nauczycielki grup
|
Przez cały rok
|
7.
Informacje dla rodziców
|
1. Wiadomości i ciekawostki z pracy przedszkola -
strona internetowa. 2. Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze na każdy
miesiąc : -teksty piosenek, wierszy, których uczą się dzieci w danym miesiącu . 3. Informacje dotyczące bieżącej działalności,
terminowe komunikaty. 4. Aktualny jadłospis miesięczny. 5. Tablica Kalendarz
wydarzeń.
|
Dyrektor, nauczycielki |
Na bieżąco
|
8.
Uroczystości – wg.
kalendarza przedszkolnego |
1. Pasowanie na przedszkolaka. 2. Zaproszenie Babć i Dziadków z okazji ich święta. 3. Przygotowanie dzieci do Balu Karnawałowego. 4. Udział w spotkaniu rodzinnym ,,
Festyn Rodziny” 5. Udział w uroczystości -"Pożegnania dzieci 6-letnich".
|
Nauczycielki, Dyrektor |
Wg Kalendarza uroczystości w przedszkolu
|
9. Prace na
rzecz przedszkola |
1. Pomoc w organizacji dla dzieci wycieczek. 2. Pomoc rodziców w gromadzeniu materiałów, pomocy
wykorzystywanych w zabawach i zajęciach, zagospodarowanie kącików,
udostępnianie ciekawej literatury, innych akcesoriów sprzyjających realizacji tematów kompleksowych. 3. Pomoc i udział Rodziców w akcjach charytatywnych
organizowanych przez przedszkole na rzecz potrzebujących. 4. Dostarczanie ciekawych akcesoriów do kącików tematycznych w przedszkolu, książek do Klubu
wędrującej książki.
|
Dyrektor, nauczycielki rady grupowe
|
Na bieżąco w ciągu roku szkolnego
|
10. Rada
Rodziców |
1. Działalność Rady Rodziców: – regulamin, uchwały, kompetencje, współpraca z nauczycielami, dyrektorem. 2. Udział w planowaniu i modyfikowaniu planów pracy, przedyskutowanie
założeń do modyfikacji koncepcji pracy przedszkola oraz działań placówki. 3. Wspólne organizowanie uroczystości: -upominki z okazji mikołajek,
organizacja słodkich poczęstunków, itp. 4. Współudział w organizowaniu imprez integracyjnych . 5.
Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora
przedszkola. 6. Wyrażanie opinii przy ocenie dorobku zawodowego nauczyciela początkującego, mianowanego za okres stażu. 7. Składanie
rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców.
|
Dyrektor Przewodniczący Rady Rodziców
|
na bieżąco w ciągu roku szkolnego
|
11.
Organizacja uroczystości i imprez przedszkolnych |
1.Pomoc rodziców w przygotowaniu poczęstunku,
dekoracji, strojów.
|
|
W ciągu roku
|
12.Konkursy
dla dzieci i rodziców
|
Przybliżenie rodzica do naszej placówki, zachęcenie go do częstszej i
efektywniejszej współpracy z przedszkolem i własnym dzieckiem poprzez udział w konkursach
plastycznych ( pomoc dziecku w wykonywaniu prac plastycznych).
|
|
na bieżąco, cały rok
|
13.Podsumowanie etapów
współpracy (ankieta)
|
Przeprowadzenie ankiety, która posłuży do
podsumowania dotychczasowej współpracy przedszkola z rodzicami, da okazję do podzielenia
się przemyśleniami, obawami, sukcesami i porażkami oraz do ewentualnych zmian
w sposobie pracy, komunikowania się lub dopracowania zasad współpracy, które są
satysfakcjonujące dla obydwu stron.
|
nauczycielki |
Czerwiec 2022 |
EWALUACJA
Przedszkolny Plan Współpracy z Rodzicami będzie
systematycznie monitorowany i poddawany ewaluacji. Podstawowymi technikami
ewaluacji będą badania kwestionariuszowe skierowane do rodziców oraz analiza
dokumentów. Wnioski z ewaluacji sporządzone zostaną w postaci raportu i przedstawione Radzie
Pedagogicznej i rodzicom na koniec roku szkolnego 2021/2022.
ANKIETA DLA RODZICÓW
Niniejsza ankieta została przygotowany przez zespół
nauczycieli naszego przedszkola. Celem badań jest poznanie Pani/Pana opinii na
temat współpracy przedszkola z rodzicami. Prosimy o dokładne wypełnienie
załączonego kwestionariusz. Udzielone przez Panią/Pana odpowiedzi zostaną
wykorzystane do zaplanowania działań służących
poprawie jakości pracy przedszkola w tym zakresie. Zapewniamy pełną
anonimowość wypowiedzi.
1 W jakich
pracach na rzecz przedszkola są Państwo chętni wziąć udział?
- Pomoc w
zagospodarowaniu ogrodu przedszkola
- Pomoc w
naprawie zabawek
- Udział w
przygotowaniu uroczystości i imprez przedszkolnych.
2. W jakich godzinach powinny się odbywać uroczystości
przedszkolne?( Jedna odpowiedź)
- W godzinach rannych lub
południowych (9.00 –13.00)
- Po południu
-
Jak do tej pory
-
Obojętnie
-
W dni wolne
- W
godz. pracy przedszkola, w ciągu dnia
3.Czy
odpowiadają Państwu godziny pracy przedszkola? Tak Nie
4 .Czy są
Państwo zadowoleni z jakości posiłków w przedszkolu?
- tak
- nie
5. Co Państwa zdaniem powinno dominować w pracy przedszkola:
- opieka
- wychowanie
- nauczanie
- inne propozycje
...................................................................................................
6. Jakie inne dodatkowe zajęcia popołudniowe należałoby
zorganizować w przedszkolu? (tylko i
wyłącznie po godzinach realizacji podstawy programowej, czyli po 13).
-..........................................................................................................................................................................................................
7. Czy w godzinach przebywania dziecka w przedszkolu czuli
Państwo spokój spowodowany pozostawieniem dziecka pod fachową opieką specjalistów:
- tak -
nie
8. Co w przedszkolu lubią Państwo najbardziej?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. Uwagi na temat przedszkola.
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.