![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
METODA KNILLÓW I BAJKA TERAPEUTYCZNA
XXI wiek przynosi ze sobą rozwój technologii nie zawsze
odpowiednio wpływając na psychikę małego dziecka. Stąd pojawił się pomysł
opracowania przez Panią Ewelinę Wziątek innowacji pedagogicznej, która jest
propozycją połączenia bajki terapeutycznej, która uczy, jak radzić sobie z problemami i
metody Knillów, która rozwija świadomość ciała i
ułatwia nawiązywanie kontaktów z dzieckiem. Innowacja uwzględnia wspomaganie
rozwoju dziecka, jego świadomości, zdolności rozwoju ekspresji. Dziecku
jest bardzo trudno mówić o własnych problemach. Często nie potrafi rozpoznawać i nazywać swoich lęków i niepokojów. Utożsamianie się z bohaterem bajki przeżywającym podobny problem
przynosi dziecku ulgę
i poczucie bezpieczeństwa. Poprzez bajki terapeutyczne
dzieci otrzymują wzory do naśladowania, które uczą jak radzić sobie z
trudnościami i stają się silniejsze. Bajki sprzyjają komunikowaniu się i dają
możliwość podjęcia dialogu z dzieckiem. Program "Metoda Knillów i bajka
terapeutyczna w pracy z dziećmi" realizować będziemy w ramach zajęć planowych podczas pobytu dziecka w placówce przedszkolnej.
Program otwarty jest na własną inwencję nauczyciela, daje mu możliwość
dowolnego korzystania z treści edukacyjnych i opracowania scenariuszy w zależności od rodzaju i
aktualnych potrzeb dzieci. Zajęcia prowadzone będą raz w miesiącu po obiedzie.
W czasie odpoczynku poobiedniego dzieci będą słuchać bajki terapeutycznej,
następnie wraz z nauczycielem będą mogły wypowiedzieć się na temat jej treści,
zachowań bohaterów, ocenić postępowanie postaci występujących w utworze. Na
zakończenie zajęć cała grupa będzie uczestniczyć w ćwiczeniach odprężających i wyciszających.
GLOTTODYDAKTYKA
"Glottodydaktyka" jest metodą
przygotowującą już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania i stosowana już jest
z powodzeniem w wielu przedszkolach na terenie całego
kraju.
Impulsem dla Pani Aleksandry Kosior do pracy nad "glottodydaktyką"
był prof. Rocławski i fakt, że wśród
uczniów coraz częściej występują trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu
odczytywanego tekstu. Pracując z dzieckiem metodą
"glottodydaktyczną", już od przedszkola można zapewnić mu osiągniecie
sukcesu w szkole i karierze pozaszkolnej, która
w najwyższym stopniu zależy od wyników
w nauce czytania i pisania. W metodzie glottodydaktycznej ćwiczymy
równocześnie umiejętność syntezy wyrazów (łączenia sylab i głosek w wyraz),
wprowadzamy nowe głoski i łączymy je
z wzorem graficznym oraz
"badamy" poznane głoski (czy są długie czy krótkie, dźwięczne czy
bezdźwięczne), rozwijamy sprawność manualną poprzez pracę z książeczkami,
usprawniamy aparat mowy dzieci poprzez rozliczne zabawy
z przybornikami
logopedycznymi. Równolegle z nauką czytania prowadzimy naukę pisania. Po
zakończeniu etapu usprawniania ręki ćwiczymy pisanie liter - bez liniatury.
Uczymy poprawnego kreślenia i łączenia liter, grupując litery według
podobieństwa drogi kreślenia i sposobu łączenia. Wykorzystujemy do tego
specjalne książeczki lub karty pracy.
W roku szkolnym
2017/2018 objęte pracą metodą glottodydaktyki są dzieci w oddziale 4/5 letnim w
Publicznym Przedszkolu w Przytyku.